Ga naar de hoofdcontent
Logo Concertgebouw Brugge
Logo Concertgebouw Brugge

Drie vragen aan maker Anna Teresa De Keersmaeker

Drie vragen aan maker Anna Teresa De Keersmaeker
  • 1960, Mechelen
  • Richtte in 1983 het intussen wereldberoemde dansgezelschap Rosas op; in 1995 stichtte ze de dansschool P.A.R.T.S.
  • Wereldpremière van Mystery Sonatas op de gelijknamige muziek van Biber tijdens de feestweek 20 jaar Concertgebouw

Is je werk al 'af', of loopt het proces nog?

Het creatieproces loopt nog volop. Violiste Amandine Beyer heeft opnames gemaakt van de Mystery Sonatas die ze in februari live zal brengen met Gli Incogniti en wij zijn druk bezig met het ontwikkelen van het vocabularium. We zetten de grote compositorische lijnen uit op Bibers prachtige muziek, Minna Tiikkainen creëert plannen voor decor en licht en Fauve Ryckebusch buigt zich over het kostuumontwerp. Het gonst hier van de bedrijvigheid en de intensiteit.

De muziek bestond al (lang) voor jouw creatie erdoor werd geïnspireerd, beïnvloedt dat het maakproces? 

Als er muziek gecreëerd wordt voor een voorstelling, dan loopt het werkproces inderdaad anders dan wanneer de muziek al voorhanden is. Meestal is dat laatste het geval, met bijvoorbeeld heel wat voorstellingen geïnspireerd door de tijdloze muziek van Bach of nu deze creatie op de barokke rijkdom van Bibers Mystery Sonatas of Rozenkranssonates. Dan ontwikkel je twee parallelle lijnen, zodat de dans met de muziek kan fusioneren en tegelijkertijd onafhankelijkheid heeft.

Wat betekent het voor jou dat je creatie net in het Concertgebouw voor het eerst (in België) te zien zal zijn?

Met Rosas zijn we sinds de opening elk jaar te gast geweest in het Concertgebouw. Het is een huis voor muziek en dans en ik denk dat er geen andere plek is in België waar in die relatie zo exclusief geïnvesteerd wordt. Sinds 2009 zijn we hier bovendien in residentie, en dat uit zich onder meer in een hechte band met het artistiek team. Dat we nu voor het eerst een wereldpremière hebben in het Concertgebouw, zien we als een bekroning van onze jarenlange samenwerking.

Anna Teresa De Keersmaeker in het Concertgebouw

Deel dit nieuwsbericht