Ga naar de hoofdcontent

Een huis voor & vol klankkunst

Een huis voor & vol klankkunst

Behalve op de pijlers muziek en hedendaagse dans, steunt het Concertgebouw ook stevig op de pijler klankkunst. Kom de collectie ontdekken tijdens Concertgebouw Circuit, ons parcours vol kunst en architectuur. Tijdens seizoen 22–23 staat klankkunst op het programma met de Deep Listening Days en Muzieklabyrint.

Klankkunst is overal in ons gebouw

Van ‘pionierswerk’ Poème Electronique (in de collectie sinds 2003) en Pavel Büchlers Annunciation in de hoogste foyers van het gebouw, over interactieve publiekslievelingen Kilo Ohm en Omni tot de beiaardklokken van Bellen Spel op het dakterras: klankkunst is overal in het Concertgebouw. Dankzij het bezoekersparcours Concertgebouw Circuit kan je bovendien de hele collectie beluisteren en vaak zélf bespelen! Met de audioguide ervaar je de geluidskunst op het parcours bovendien nog intenser.

 

Uitgelicht: 'The Close' van David Claerbout

Uitgelicht: 'The Close' van David Claerbout

Uitgelicht: 'The Close' van David Claerbout
Met de toevoeging van een videokunstwerk van David Claerbout aan onze kunstcollectie, ging een lang gekoesterde wens in vervulling. 'The Close' zoekt de grenzen op tussen film en digitale beeld­manipulatie en bekritiseert de vervreemding die hiertussen ontstaat. Je denkt een stomme film te zien met authentieke beelden van de jaren 1910 maar niets is minder waar ... Laat je misleiden, verwonderen en ontroeren!

Van poëtisch tot architectonisch: klankkunst in ons programma

Waar sommige klankkunstinstallaties een permanent onderdeel vormen van onze kunstcollectie, illustreren tijdelijke installaties of projecten virtuoos de vluchtigheid van het genre. Grijp dus je kans om deze momenten mee te maken! 

Ontdek ook in ons archief wat er op het programma stond.

Deep Listening Days

Deep Listening Days

Deep Listening Days
Deep listening staat voor: diepgaand luisteren, naar repertoire en instrumenten uit diverse muzikale werelden, maar ook naar klankinstallaties en het geluid van alledag. Openheid en intensiteit, verkennend luisteren in plaats van herkennend luisteren, in een grote variatie aan luistervormen en performance formats. Twee keer per seizoen (dit jaar op 9 oktober en 4 juni) staat deep listening centraal in een zondagse happening. Een mix van lezingen, lecture-performances, workshops en voorstellingen zet de oren op scherp.

Muziek, dans én KLANKKUNST in het Concertgebouw!

In oktober 2011 onthulden we de Sound Factory, een labo voor klankkunst op de vijfde verdieping van de Lantaarntoren. Intussen zijn we tien jaar later en wordt klankkunst niet enkel gecreëerd op 25 meter boven de stad, maar waren kunstige klanken lustig doorheen het hele gebouw én onze artistieke programmatie. De boodschap is duidelijk: behalve op de pijlers muziek en hedendaagse dans, steunt het Concertgebouw ook stevig op de pijler klankkunst.  

'Hoog tijd om een volgende stap te zetten en van klankkunst een hoofddiscipline te maken.'

Jeroen Vanacker

Van permanente installaties als Edgar Varèses Poème Electronique en de Sound Factory tot tijdelijke werken als Janet Cardiffs Forty-part motet: klankkunst speelt al meer dan tien jaar een belangrijke rol in het Concertgebouw. Hoog tijd om een volgende stap te zetten en van klankkunst een hoofddiscipline te maken met permanente en tijdelijke installaties en een divers participatieprogramma. De creativiteit van klankkunstenaars is inspirerend en zet je aan tot een diepere waarneming van de wereld om je heen. Met Happy new ears (dank, John Cage!) als resultaat!

— Jeroen Vanacker, artistiek directeur

Van permanente installaties als Edgar Varèses Poème Electronique en de Sound Factory tot tijdelijke werken als Janet Cardiffs Forty-part motet: klankkunst speelt al meer dan tien jaar een belangrijke rol in het Concertgebouw. Hoog tijd om een volgende stap te zetten en van klankkunst een hoofddiscipline te maken met permanente en tijdelijke installaties en een divers participatieprogramma. De creativiteit van klankkunstenaars is inspirerend en zet je aan tot een diepere waarneming van de wereld om je heen. Met Happy new ears (dank, John Cage!) als resultaat!

— Jeroen Vanacker, artistiek directeur