Ga naar de hoofdcontent
Tsubasa Hori & Indrė Jurgelevičiūtė — Fijnbesnaard

Tsubasa Hori & Indrė Jurgelevičiūtė — Fijnbesnaard

Biografieën

 
Tsubasa Hori (JP) begon op driejarige leeftijd met piano en als elfjarige met taiko, waarop ze in Kyoto afstudeerde. Ze was 14 jaar lid van de beroemde slagwerkgroep Kodo en creëerde de vrouwenproductie Cocon voordat ze in 2010 naar België verhuisde. Ze werkt samen met muzikanten van verschillende nationaliteiten en genres in theater, dans, mode en kunstfilms, niet alleen op koto maar ook spelend op koto, piano, kyujo-orin, muziekdozen, en zingend. De laatste jaren heeft ze zich ook toegelegd op voorstellingen voor kinderen.

Indrė Jurgelevičiūtė (LT) zingt Litouwse volksliedmuziek begeleid door het snaarinstrument kanklės, waar ze graag zachtjes haar eigen soundscapes doorheen weeft met akoestische geluiden, veldopnames, synths en elektronica. De liedjes gaan over de menselijke band met de natuur, rituele magie in het dagelijks leven, vogels, bloemen, bijen, stenen, bomen, levenscycli en transformatie.

Uitvoerders & programma

 

Tsubasa Hori: percussie, koto & zang
Indrė Jurgelevičiūtė: zang & kanklės



Liederen en improvisaties uit de Japanse en Litouwse tradities

 

Toelichting


Een web van verhalen uit Japan en Litouwen

Zowel Tsubasa Hori als Indrė Jurgelevičiūtė zijn niet meer weg te denken van de Vlaamse podia. En toch hoor je de Japanse en de Litouwse zelden zoals vanavond, in een gezamenlijk verhaal, elk vertrekkend vanuit hun eigen traditie, op de snaren van hun thuisland.


Tsubasa Hori: ‘We wonen allebei in Antwerpen, én we zingen allebei graag traditionele muziek, dus het was bijna onvermijdelijk dat we elkaar – via vrienden – zouden ontmoeten. Al snel kwam de vraag om ook samen op te treden, precies tussen twee Covid-lockdowns eigenlijk, en vervolgens nodigde de Bijloke ons uit om onze tradities en composities echt met elkaar te verweven. Dit concert wordt daar een vervolg op, een poëtische improvisatie. De muziek die ik uit de Japanse traditie ga laten horen, is volks. Denk aan grootmoeders die voor hun kleinkinderen zongen, of liedjes van vissers, liedjes uit de bergen. Vroeger, en Indrė en ik proberen daarop terug te grijpen, waren de mensen meer verbonden met de natuur en dat zie je natuurlijk vertaald in die liederen ... verhalen over de natuur als spiegel voor de mens. Zelf groeide ik op in Kyoto, een vrij grote, drukke stad, zonder dat ik me erg van de omliggende natuur bewust was. Maar vervolgens bracht ik lange tijd door op Sadoshima bij een slagwerkgroep, dat ligt in allerlei opzichten ver van alles weg. Mijn tijd op het wat ruige eiland heeft een grote, positieve impact op mij gehad.’

Indrė Jurgelevičiūtė: ‘Voor mij was de kanklės al een heel vroege keuze, ik ben er al vanaf mijn kindertijd mee bezig. Nu verweef ik Litouwse volksliedjes in mijn eigen soundscapes van akoestische geluiden, veldopnames, synths en elektronica. De liedjes gaan over de menselijke band met de natuur, de rituele magie in het dagelijks leven, vogels, bloemen, bijen, stenen, bomen … De cyclus van het leven dus, een verhaal van transformatie. Dat laatste zit trouwens ook echt in de kanklės verwerkt, want vroeger was het traditie dat je bij een overlijden van een naaste een nieuw instrument bouwde, waarin hun stem dan kon voortleven. De vorm van de kanklės lijkt niet voor niets op een schip, die de ziel naar het hiernamaals kan vervoeren. Het zal niet verrassen dat dit muziek is voor de stilte, voor de intimiteit. Liedjes met kanklės zing je om tot rust te komen, of zoals wel wordt gezegd: 'je speelt de kanklės om de spreeuwen in slaap te sussen'.’

 

'De muziek die ik uit de Japanse traditie ga laten horen, is volks. Denk aan grootmoeders die voor hun kleinkinderen zongen, of liedjes van vissers, liedjes uit de bergen.'

— Tsubasa Hori

 

Tsubasa: ‘Mijn belangrijkste instrumenten in dit concert zijn de taiko, de trommels die je vooral in tempels tegenkomt. Ze waren ook belangrijk als klok en als anker, want iedereen die de het slaan van de taiko kon horen, maakte deel uit van die gemeenschap. Ik speel solo, maar ik hou nog altijd erg van groepsperformances, die doen de ruimte trillen op een unieke manier. De taiko wil mensen verbinden, en dat schuilt voor mij al in het instrument zelf. Taiko zijn gemaakt van hout en koeienhuid met alle geesten die daarbij horen, je krijgt vanzelf een verbinding met de voorouders.’

Indrė: ‘Een versie van de kanklės bestaat in het hele Baltische gebied: de kantele in Finland, kokle in Letland, en de kannel en Estland. Ik bespeel er twee: de traditionele kleine, en een meer moderne uitgebreide versie met 29 snaren zoals die vanaf de 19e eeuw werd gebouwd. De stemming van die laatste is trouwens de westerse standaardstemming, wat zeker niet geldt voor de Japanse koto.

'Ik verweef Litouwse volksliedjes in mijn eigen soundscapes van akoestische geluiden, veldopnames, synths en elektronica.'

— Indrė Jurgelevičiūtė


Tsubasa:
‘Inderdaad is mijn koto pentatonisch gestemd, maar ik kan halve tonen maken door op de snaren te duwen, dat geeft een heel bijzonder effect. De koto had vroeger in Japan een beetje de functie van de piano in het Westen, een instrument voor welopgevoede jongedames. Ze kwam tegelijk met het boeddhisme over uit China. Ik neem trouwens ook Japanse klokjes mee genaamd kyujo orin. In zowel het boeddhisme als in shinto worden die gebruikt om contact te maken met de voorouders, ze dragen onze gebeden naar de hemel, een beetje zoals wierook.’

— Albert Edelman

Beleef meer tijdens Têtes-à-têtes

Têtes-à-têtes draait om intense ervaringen, en niet enkel in het zog van de muziek. Ga voor een brede festivalbeleving en maak ook dit mee:

  • Pop-up café op Forum 6

    Drink een glas en geniet van een hapje in de loungebar op de zesde verdieping. Een fenomenaal uitzicht op de historische Brugse binnenstad vormt het decor voor verdere tête-à-têtes met metgezellen of artiesten. Op vrijdag en zaterdag krijg je er live pianomuziek bovenop! Op za 18 feb word je na het concert getrakteerd op een spoken word performance i.s.m. Culture Crossing en Lost Words.

  • Klankinstallatie 'Antenna' op Forum 7

    Word verwonderd door de klankinstallatie van kunstenaar Floris Vanhoof op Forum 7. Met Antenna laat hij zien en horen hoe de piano, een object uit vroegere eeuwen, reageert op een omgeving geregeerd door draadloze verbindingen.

  • Boekvoorstelling 'De kleine Morrison'

    Verdiep je in het oeuvre van de beroemdste vrouwelijke zwarte schrijver uit de moderne literatuurgeschiedenis: Toni Morrison. Seizoensdenker Neske Beks nodigt je in een boekvoorstelling rond haar essay De kleine Morrison uit tot het diep (her)lezen van Morrisons uitzonderlijk belangrijke werken. 

  • Installatie van portretten & gedicht van Tania Verhelst

    Op Forum 6 ontdek je tijdens Têtes-à-Têtes een installatie van de Brugse kunstenares Tania Verhelst. Onder een meerlagige titel toont Fa(e)ces portretten (linosnede), gedrukt op toiletpapier. Het is een onderzoek naar identiteit in een wereld van consumptie en selfiecultuur. Op Forum 6 hangt ook een gedicht van Tania Verhelst, gecreëerd tijdens het festival SLOW(36h) in 2019.

Getipt voor jou

  • za 22 & zo 23 apr 2023 / 15.00 / Kamermuziekzaal

    Figurine
    Lieselot De Wilde

    Figurine, de eerste solo-voorstelling van Concertgebouw-Maker Lieselot De Wilde, vertrekt vanuit de vraag: hoe zijn vrouwen door de eeuwen heen geëvolueerd in hun zelfbeeld als artiest, als mens, als autonoom en gewaardeerd deel van een samenleving. Lieselot brengt de vele lagen van een vrouw in beeld – krachtig, sensueel, diep en subtiel – in een boeiend muzikaal zelfportret.

  • za 22 apr 2023 / 20.00 / Concertzaal

    Untold
    Muziektheater Transparant

    Het beroemde sprookje van Assepoester zou haar wortels hebben in de 17e eeuw in Italië, maar in werkelijkheid is dat een versie van een veel ouder verhaal. Een van deze voorgangers is het Tang Dynastie-verhaal van Ye Xian, dat zich afspeelt in het zuiden van China uit de 9e eeuw. Untold vertelt het verhaal van Ye Xian opnieuw door hedendaagse klassieke muziek, beweging en Chinese en westerse instrumenten te integreren in een meeslepende ervaring die genres, kunstvormen en culturen vermengt.

  • vr 28 apr 2023 / 20.00 / Concertzaal

    Woman at Point Zero
    LOD muziektheater

    In het boek Woman at Point Zero beschrijft auteur Nawal El Saadawi haar ontmoeting met Firdaus, die in de dodencel in Caïro zit en de nacht voor haar executie terugkijkt op haar leven. Van dit universele verhaal over uitbuiting en de zoektocht naar vrijheid maken componist Bushra El-Turk en een team inspirerende vrouwen een pakkende multimediale productie.

Soundcast op Têtes-à-têtes

Soundcast, het jongerenplatform van het Concertgebouw, volgt Têtes-à-Têtes op de voet. Volg hun reportages, beschouwingen, foto’s, filmpjes, illustraties over het festival via Instagram en TikTok.

 

 

#concertgebouwbrugge  #tetesatetes  #tat

Laat weten wat je van de voorstelling vond op:

  • Facebook: ConcertgebouwBrugge
  • Instagram: @concertgebouwbrugge
  • Twitter: @Concertgebouwbr

dossier têtes-à-têtes in ons magazine

Digitaal & duurzaam

Digitale programmaboekjes voor onze dansvoorstellingen en bepaalde festivals vormen een onderdeel van ons engagement rond duurzaamheid en ecologisch ondernemen.